يك موبد زرتشتي گفت: دخمه زرتشتيان يا برج خاموشان، سابقه زيادي دارد و سال ها قبل در ايران‌ويج كه محل اوليه زندگي قوم آريا بوده است به وجود آمده ولي هيچ گاه دفن مردگان در دخمه جزو اصول دين زرتشتي نبوده است.

فريبرز شهزادي درگفتگو با  ايسنا اظهار داشت: دخمه گذاري، از كلمه دخمه به معني سردابه و تاريك‌خانه مي‌آيد و به انگليسي، به نام برج مسكوت يا برج خاموشان معروف است.

وي افزود:‌ دخمه گذاري يك نوع شيوه تدفيني است كه سابقه زيادي داشته و سال ها قبل در ايران‌ويج كه محل زندگي قوم آريايي بوده، وجود داشته است كه طبق عقيده دانشمندان، اين مناطق در جنوب سيبري بوده و براي تدفين مرده‌ها از اين روش بهره مي‌برده‌اند.

شهزادي خاطرنشان كرد: در اين مناطق، به علت سرد بودن زمين، طبق نوشته‌هاي كتاب « ونديداد »، 10 ماه از سال زمستان سرد و دو ماه بهار نيز سرد و معتدل بوده است و نظير مناطق قطب و كانادا‏‏‏، قادر به دفن مرده نبوده‌اند و مجبور بودند مرده‌ها را در بالاي كوه‌ها در حصاري از ديوار كشي يا سنگ بندي قرار داده تا از دسترس حيوانات وحشي، نظير كفتار يا گرگ كه باعث تكه تكه شدن لاشه مي‌شده‌اند، به دور بماند.

وي اذعان داشت: اديان ميترائيسم يا اديان اوليه قوم آريا، عقيده به يك نوع معاد جسماني داشتند كه در آن دنيا دوباره استخوان‌ها، گوشت گرفته و تبديل به انسان مي شود و بنابراين حصاركشي را بر اين اساس انجام مي‌دادند و تنها كركس‌ها و پرندگان عظيم گوشتخوار، گوشتهاي مرده ‌را خورده و سپس دخمه بان، استخوان آنرا جمع كرده و در يك منافذ مخصوصي در آن دخمه قرار مي‌داده است.

وي تاكيد كرد: كه روش دخمه گذاري روش ديني و جز اصول دين زرتشت نبوده و از رسم و رسوم عادي مردم آريا نژاد مي باشد و در زمان هخامنشيان و اشكانيان و حتي خود زرتشت مراسم تدفين مرده به صورت قبر و تدفين در زمينه بوده است.

شهزادي ادامه داد: تنها در دوره ساسانيان و نفوذ اقوام ماد و رسوم مغان‌هاي مادي، بيشتر تابع اديان سابق، نظير ميترائيسم و زروانيسم عمل مي كرده‌اند.

اين موبد زرتشتي گفت: اين روش تدفين درايران از آن زمان رايج شد و تا چهل سال پيش هم در يزد، به اين روش انجام مي‌شده است، ولي هم اكنون، به صورت مقبره، تدفين انجام مي شود كه سر مرده بايد به طرف مشرق، يعني محل طلوع خورشيد باشد، چون نور خورشيد، قبله زرتشتيان مي‌باشد.

اين موبد زرتشتي با اشاره به باور عموم بر تعيين گناهكاري متوفي با برداشتن يكي از چشمانش به وسيله كلاغ گفت: اينكه گفته مي شود اگر كلاغ چشم چپ مرده را مي‌خورد، وي گناهكار بوده، مهمل و گزافه است، زيرا كلاغ، داور خداوندي نبوده و قادر به تشخيص انسان خوب و بد نمي‌باشد و تمام اين مسائل شايعاتي موهوم و نادرست است.

گفتني است، زرتشتيان مردگان خود را در مقبره‌هايي، اتاقك مانند در زير زمين دفن مي كنند و نزديك به چهل سال است كه تدفين مردگان به روش دخمه گذاري فراموش شده است

اخبار مرتبط:



.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا